Πότε να αναζητήσω την βοήθεια ενός Εργοθεραπευτή;

Σύμφωνα με τον Αμερικάνικο Σύλλογο Εργοθεραπευτών, πρέπει να αναζητήσετε εργοθεραπευτική αξιολόγηση, αν το παιδί σας παρουσιάζει τρεις ή περισσότερες από τις παρακάτω δυσκολίες. 

  • Δεν παίζει με τα παιχνίδια της ηλικίας του. Κάτι τέτοιο θα μπορούσε να σημαίνει ότι το παιδί δεν ενδιαφέρεται γι’ αυτά (επειδή π.χ. αντιμετωπίζει κάποιο ψυχολογικό πρόβλημα) ή ότι δεν τα καταφέρνει (επειδή π.χ. είναι λίγο πίσω αναπτυξιακά σε σχέση με την ηλικία του). 
  • Δυσκολεύεται να αυτοεξυπηρετηθεί. Δεν έχει δηλαδή, ανάλογα με την ηλικία του, τις κατάλληλες δεξιότητες ώστε να φάει μόνο του, να βάλει τα ρούχα του ή τα παπούτσια του, να πάει τουαλέτα κ.α. 
  • Μοιάζει αδύναμο, έχει δηλαδή ελαττωμένο μυϊκό τόνο. Πρόκειται για ένα παιδί που φαίνεται να μην έχει αντοχή, που είναι χαλαρό – πλαδαρό. 
  • Πέφτει εύκολα κάτω. 
  • «Τρακάρει» πάνω σε άλλους ή σε έπιπλα. 
  • Χτυπάει εύκολα, επειδή δυσκολεύεται να εκτιμήσει τη θέση του σώματος του στο χώρο. 
  • Σπάει τα παιχνίδια του. 
  • Δεν του αρέσει να πηδάει ή κάνει κούνια. 
  • Δυσκολεύεται να ζωγραφίσει μέσα σε πλαίσιο, να κάνει παζλ ή να κόψει με το ψαλίδι στο νηπιαγωγείο. 
  • Παρουσιάζει καθυστέρηση την ανάπτυξη του λόγου και της ομιλίας του. 
  • Η ομιλία του είναι δυσνόητη και χωρίς σωστή άρθρωση. 
  • Είναι υπερκινητικό και δεν μπορεί να ησυχάσει. 
  • Δεν του αρέσουν οι αγκαλιές, το μπάνιο, το κόψιμο νυχιών ή το κούρεμα των μαλλιών, ίσως επειδή δεν του αρέσει να τον αγγίζουν. 
  • Είναι πολύ ευαίσθητο σε οσμές, γεύσεις, θορύβους, ή αγγίγματα. 
  • Αποφεύγει την παιδική χαρά. 
  • Έχει δυσκολίες στον ύπνο. 
  • Λερώνεται υπερβολικά, επειδή π.χ. δυσκολεύεται να χρησιμοποιήσει το πιρούνι για να φάει, ή δεν τρώει κάποιες βασικές τροφές. 
  • Δεν μπορεί να συγκεντρωθεί ή συγκεντρώνεται υπερβολικά σε μία δραστηριότητα, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να μεταβεί σε άλλη. 
  • Χρειάζεται περισσότερη εξάσκηση από αλλά παιδιά για να μάθει καινούργια πράγματα. 
  • Αντιστρέφει γράμματα και αριθμούς, δεν αφήνει διαστήματα μεταξύ των γραμμάτων και των λέξεων που γράφει, συνήθως στην Ά δημοτικού. 
  • Ο γραφικός χαρακτήρας είναι πολύ κακός. 
  • Κουράζεται εύκολα με τις σχολικές του εργασίες. 
  • Δυσκολεύεται να ακολουθήσει προφορικές οδηγίες.
  • Έχει μειωμένη αυτοπεποίθηση. 
  • Δεν έχει φίλους της ίδιας ηλικίας και προτιμά να παίζει με μικρότερα ή μεγαλύτερα παιδιά. 


Οι εργοθεραπευτές χρησιμοποιούν τη σκόπιμη δραστηριότητα και εξειδικευμένες θεραπευτικές προσεγγίσεις με στόχο τη βελτίωση της λειτουργικότητας του παιδιού και της καθημερινής του αλληλεπίδρασης με το περιβάλλον του.

Η Θεραπεία: 

  • είναι εξατομικευμένη, δηλαδή διαφορετική για κάθε παιδί σύμφωνα με τους στόχους που έχουν τεθεί. 
  • είναι δυναμική, δηλαδή ευέλικτη, ευπροσάρμοστη και βασίζεται στην αλληλεπίδραση ανάμεσα στο παιδί και το θεραπευτή.
  • ωθεί το παιδί να χρησιμοποιεί όλο το δυναμικό του. 
  • είναι ευχάριστη, ώστε το παιδί να συμμετέχει στο «παιχνίδι» που επιλέγεται, σχεδιάζεται και καθοδηγείται από το θεραπευτή σύμφωνα με τον θεραπευτικό στόχο. 
  • ενισχύει την αυτοεκτίμηση γιατί είναι βασισμένη στις δυνατότητες και όχι στις αδυναμίες του παιδιού 

Ιωάννα Κατσινέλη
Certified in S.I.
Υπεύθυνη τμήματος 
Εργοθεραπείας της “Άνοιξη”